تعدادی از توان یابان کرمانی این روز‌ها، گرمای گاهی تا ۵۰ درجه جنوب و شرق کرمان را در انتظار کمک‌های خیرین سپری می‌کنند.

هوا وقتی که گرم می شود، دیگر تاب و توان را از همه می گیرد، خصوصا در استانی همانند کرمان و به ویژه در شهرستان های جنوبی و شرقی که دمای هوا گاهی به بالای ۵۰ درجه می رسد.

حالا اگر در این شرایط معلولی وابسته به تخت هم وجود داشته باشد، بیداد گرما باعث ایجاد مشکلات فراوانی برایش می شود که مهم ترین آن ها ایجاد زخم بسترهای عمیق و رنج آور است. چه اینکه افراد دارای معلولیت های دیگر نیز از گزند گرما در امان نمی مانند.

انتشار فراخوان بهزیستی مبنی بر تامین نیمی از هزینه کولر گازی  و ایجاد شادی و امید در دل جامعه هدف

سال ۱۴۰۲ بود که مدیران بهزیستی استان کرمان ضمن هماهنگی با مدیران کشور با توجه به تقاضاهای مکرر و مشکلات فراوان جامعه هدف، طرحی را پایه ریزی کردند که به واسطه آن در صورت تامین نیمی از هزینه کولر گازی از سوی هر کدام از آحاد جامعه هدف، نیمی دیگر نیز با کمک خیرین و شرکای اجتماعی بهزیستی کشور تامین شده و کولرهای گازی خریداری و به مددجویان واگذار شود.

لحظه‌های آتشین در خانه‌های بدون کولر 

اما انجام این طرح به درازا کشید و بعدها این کولرهای گازی به تعدادی از توان خواهان اختصاص یافت و همچنان تعدادی در انتظار این کولرها هستند. برای اطلاع از کم و کیف این طرح تصمیم گرفتیم با مدیرکل بهزیستی استان کرمان مصاحبه ای داشته باشیم.

ثبت نام بیش از ۴۰۰۰ نفر از توان خواهان تحت پوشش بهزیستی کرمان در این طرح

علیرضا وحید زاده به این طرح اشاره کرد و گفت: با انتشار فراخوان بهزیستی مبنی بر تامین نیمی از هزینه کولر گازی از سوی جامعه هدف و تأمین نیمی دیگر با کمک خیرین و شرکای اجتماعی بهزیستی کشور، بیش از ۴ هزار نفر از توان خواهان تحت پوشش بهزیستی در این طرح ثبت نام و مبلغ خودیاری خود را نیز پرداخت کردند و بهزیستی استان نیز بر اساس توافق اعلام شده، اسامی متقاضیان را به بهزیستی کشور اعلام کرد.

وقتی منابع تامین مالی برای خرید کولرهای وعده داده شده از دست رفت!

مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: تنها استانی بودیم که بالای هزار نفر برای این طرح اسم نوشتند و آنچه مسئله ساز شده این بود که سازمان شرکای اجتماعی ارتباطشان را در این زمینه با ما قطع کردند و منبع تامین مالی برای خرید کولرهای وعده داده شده عملا از دست رفت.

لحظه‌های آتشین در خانه‌های بدون کولر 

وی بیان داشت: با توجه به وضعیت حاد معلولین و مددجویان و قول و قرار وعده داده شده و سهم مشارکتی که از آن ها دریافت شده و در حساب مشارکت های مردمی سازمان ذخیره شده بود، اخلاقی نبود که مبالغ متقاضیان پس از چند ماه به آنان بازگردانده شود، از سوی دیگر اینکه در این مدت براثر تورم قیمت کولرهای مزبور گرانتر شده و ارزش پول ذخیره شده نیز کاهش یافته بود.

وحیدزاده گفت: در چنین شرایطی مسئولین بهزیستی استان کرمان ضمن هماهنگی با مسئولین رده بالای استان و متولیان بهزیستی کشور برآن شدند تا به هر ترتیب که شده این تعهد و خواسته بزرگ مددجویان را برآورده کنند، اما کار بزرگ و راه دراز و ناهموار بود.

لحظه‌های آتشین در خانه‌های بدون کولر 

مدیران بهزیستی رایزنی را شروع کردند، به هردری زدند تا شاید باز شود

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اعلام اینکه هفت میلیون و پانصد هزار تومان مشارکت افراد دارای معلولیت کجا و هفده و پانصد تا نوزده و پانصد هزار تومان کولر دارای کیفیت بالا در بازار کجا، افزود: اولین قدم، پیدا کردن حامیان مالی بود که با کمک کمی از حامیان بعد فراهم کردن ۴هزار دستگاه کولر که شاید در کل فروشگاه های کشور هم این تعداد یک جا وجود نداشت؛ مدیران بهزیستی رایزنی را شروع کردند، به هردری زدند تا شاید باز شود و گره هایی از این کار بگشاید، اما حجم خواسته ها بزرگ و و اوضاع و شرایط نامناسب بود.

وحیدزاده تصریح کرد: مسئولین بهزیستی دست از تلاش نکشیدند و به سراغ همه ظرفیت های ممکن رفتند.

وی بیان داشت: صنایع و معادن بزرگ استان، ادارات و نهادهای متمول، سازمان های همسو و همراه، اصناف، نمایندگان مجلس، سازمان ها و وزارت خانه ها، خیرین و فعالان اجتماعی و... پای کار آمدند؛ اما با تمام این تلاش های صورت پذیرفته، مبلغ مشارکت جمع آوری شده قابل مقایسه با نیاز واقعی نبود.

لحظه‌های آتشین در خانه‌های بدون کولر 

خرید کولرهای مصادره شده در انبارهای اموال تملیکی راهی برای تأمین نیاز بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: یکی از راه های تامین نیاز بهزیستی، خرید کولرهای مصادره شده در انبارهای اموال تملیکی بود، دستگاه هایی که شاید سال ها خاک می خوردند و به دلایل گیرهای قانونی کوچک، امکان استفاده از آن ها فراهم نبود.

وحیدزاده افزود: با تحقیق و بررسی های صورت پذیرفته مشخص شد که تعداد قابل توجهی از این نوع کولرها در اموال تملیکی خوزستان و بوشهر و سیرجان و... وجود دارد.

لحظه‌های آتشین در خانه‌های بدون کولر 

وقتی مسئولین زیر بار این کمک نرفتند و کولرها را به حراج عمومی گذاشتند!

وی با اشاره به اینکه نامه های با امضای استاندار تهیه و به اموال تملیکی کشور ارسال شد، تصریح کرد: اموال تملیکی کشور با نظر مساعد این پیشنهاد را به کمیسیون فروش ارجاع داد و با تقاضای کرمان موافقت شد و مقرر شد تا با مکاتبه با ادارات بوشهر و خوزستان، این کولرها با مبلغ کارشناسی به معلولین و افراد دارای محدودیت کرمان واگذار شود. اما دریغ؛ مسئولین این استان ها هرگز زیر بار این موضوع نرفتند و انگار که با این مصوبه راه گریزی برایشان فراهم شده بود، کولرهای که سال ها در انبارها مانده بود را به حراج عمومی گذاشتند. بقیه نیز در سامانه دولت به مزایده گذاشته شد.

آقای وحیدزاده که این را گفت، بدجوری دلم گرفت، مگر بنی آدم اعضای یک پیکر نبودند؟ مگر در جنگ، در سیل، در هجوم ریزگردها و ... پدران، برادران و اقوام همین افراد دارای معلولیت کرمانی به کمک آن ها نرفته بودند؟، مگر سیل کمک های مردم ما به سوی آن ها گسیل نشده بود، مگر برخی از همین افراد بخاطر دفاع از همان سرزمین ها دچار معلولیت نشده بودند؟ پس چرا؟...

به راستی نمی شد همان بخش مازاد کولرگازی ها، به جای مزایده با قیمت مناسب در اختیار توان خواهان کرمانی قرار می گرفت؟ 

لحظه‌های آتشین در خانه‌های بدون کولر 

آی آدم ها که بر ساحل نشسته، شاد و خندانید، اینجا شما را می خوانند...

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ادامه داد: تا این لحظه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه از کولرهای مورد بحث به افراد دارای معلولیت و مددجویان مشارکت کننده تخصیص داده شده است و برای تأمین کسری منابع مابقی کولرها، مسئولین اداره بهزیستی استان کرمان در تلاش هستند و ان شاءالله به زودی با تلاش جهادی، این تعداد کولر نیز تامین و در اختیارمددجویان قرار خواهد گرفت.

اکنون نیازمند یاری سبز همه خیران برای مشارکت در این کار خیرخواهانه هستیم.

گزارش از: آذر عسکرپور

 

برچسب ها: کولرگازی ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.